söndag 9 januari 2011

Tips på budgetmakeovers till köket

När det renoverades i mitt kök så ville jag göra något åt köksluckorna eftersom de var alldeles knottriga, fula och dåligt målade. Så i somras tog jag med mig luckorna hem till mamma när jag hade semester för att måla om dom. Det gick inget vidare. Luckorna var målade i någon slags plastfärg som var otroligt svår att få bort.

Har lyckats efter många om och men få bort det mesta, men det tog lång tid. Det var dessutom otroligt tråkigt och jobbigt.
Lösningen blev därför vaxduk =)
För att få fast det på dörren använde vi häftpistol och mattejp. Resultatet vart rätt bra, på håll ser det bara slätt och vitt ut. Kommer man lite närmare ser man lite rynkor där luckorna går ihop och där knopparna sitter. Men jag är riktigt nöjd med resultatet. Det vart en billig men ändå snygg lösning på problemet =)
Jag tog vitt eftersom jag hade tänkt måla luckorna vita, var rädd att köket skulle bli för mörkt om jag tog t.ex. svart. Det finns ju däremot en hel uppsjö av vaxdukar, så vill man ha i andra färger är det ju bara att välja och vraka =)

Mina andra tips är, men detta vet ni säkert redan, är billigt alternativ på duk är att ta lakan. Den svarta "duken" jag har på bordet är ett vanlig lakan. Och nu under julen hade jag en svart "filtduk" på bordet, men egentligen var det två bordstabletter. Billiga alternativ helt enkelt på duklösningar =)


Så det var några budgettips till köket, antagligen nått som de flesta tänkt på men kanske inte alla =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar